Potas

0

Potas jest trzecim co do zawartości w ustroju pierwiastkiem tuż po wapniu i fosforze, co stanowi o jego istotności w organizmie. Spełnia wiele ważnych funkcji, dlatego powinniśmy dbać o to, żeby potasu nie zabrakło w naszej diecie.

O pierwiastek ten w swoim organizmie powinni dbać przede wszystkim nadciśnieniowcy, bowiem zwiększenie spożycia potasu wpływa na normalizację nadciśnienia w takim samym stopniu jak ograniczenie spożycia soli.

Funkcje potasu

Potas bierze przede wszystkim udział w przewodzeniu impulsów nerwowych, inicjacji procesu skurczu mięśnia sercowego i w regulacji jego uderzeń, a także w regulacji ciśnienia krwi.

Poza tym potas kontroluje objętość płynu wewnątrz komórkowego, a także bierze udział w przekształcaniu glukozy oraz wspomaga usuwanie z organizmu toksycznych produktów przemiany materii.

Potas a stres

W sytuacjach stresujących z naszego organizmu uwalniany jest potas. To dlatego po chwili stresu czujemy się wycieńczeni. Ważne jest zatem uzupełnianie potasu w organizmie, szczególnie, jeżeli jesteśmy narażeni na stres.

Źródła potasu

Potas w naturze możemy spotkać w ziemniakach, bananach, pomarańczy, awokado, oliwkach, grzybach, pietruszce, pomidorach i we flądrze. Można także zdecydować się na uzupełnianie potasu za pomocą tabletek.

Normy potasu

Pamiętajmy, aby nie przekraczać poziomu 18000 mg dziennie potasu, choć zatrucia potasem są spotykane jedynie u osób z chorobami nerek. Jeżeli uzupełniamy potas za pomocą suplementów, wystarczy nam standardowa porcja 55-99 mg dziennie. Osoby z chorymi nerkami potas mogą przyjmować tylko i wyłącznie zgodnie z zaleceniami lekarza i pod jego ścisłym nadzorem.

Piszemy o dietach, odchudzaniu, sporcie i zdrowym jedzeniu.

Leave A Reply