Błonnik

0

Błonnik jest na tyle istotnym elementem diety, że nie mówi się o  jego zastosowaniach, a o problemach zdrowotnych wynikających z jego zbyt małej ilości. Szczególnie przy stosowaniu diet odchudzających, należy pamiętać o uzupełnianiu błonnika w organizmie.

Błonnik to włókno pokarmowe występujące w naturze pod kilkoma postaciami. Błonnik dzieli się na dwa rodzaje: błonnik rozpuszczalny w wodzie i nierozpuszczalny w wodzie. Ten pierwszy charakteryzuje się dużą zdolnością do rozpuszczania w wodzie tworząc rodzaj galaretowatego żelu dużej objętości. Ten rodzaj błonnika to pektyny i najczęściej jest pochodzenie roślinnego, np. w jabłkach, grejpfrutach.

Drugi rodzaj błonnika charakteryzuje się zdolnością do pochłaniania wody i pęcznienia oraz mechanicznego stymulowania ścian jelita co pomaga w perystaltyce jelit. Ten rodzaj błonnika występuje najczęściej w warzywach liściastych, grochu, fasoli a także w łuskach nasion lnu czy otrębach.

Błonnik w diecie

W układzie trawiennym błonnik wspomaga przesuwanie pokarmów w jelicie co ułatwia wydalanie. Dieta bogata w błonnik pektynowy pomaga w kontrolowaniu cholesterolu we krwi poprzez właściwości wyłapywania tzw. złego cholesterolu.

Błonnik wpływa także na utrzymanie prawidłowej wagi, dlatego tak ważne jest uzupełnianie tego składnika w organizmie. Błonnik pektynowy  spowalnia wchłanianie cukru, co daje dłużej trwające uczucie sytości i zmniejsza wyrzut insuliny do krwiobiegu. Z kolei celulozowy wspomaga usuwanie resztek pokarmowych z organizmu.

Pektynowy błonnik wpływa na wygląd skóry i cery i poprawia jej wygląd, dzięki właściwościom wypłukującym zanieczyszczenia z organizmu. Odpowiednia ilość w organizmie błonnika jest szczególnie ważna u kobiet, bowiem błonnik wpływa także na kobiecy system hormonalny i obniża ryzyko zachorowania na mięśniaki i nowotwory piersi i macicy.

Źródło błonnika

Błonnik pektynowy występuje w jabłkach, grejpfrutach, owocach cytrusowych, płatkach owsianych, pełnoziarnistym pieczywie, roślinach strączkowych i większości warzy i owoców.

Piszemy o dietach, odchudzaniu, sporcie i zdrowym jedzeniu.

Leave A Reply