Nadciśnienie tętnicze – dieta obniżająca ciśnienie

0

Nadciśnienie tętnicze - dietaNadciśnienie tętnicze to choroba układu krążenia, polegająca na utrzymywaniu się przez dłuższy okres podwyższonego ciśnienia krwi. Przyczyny powstawania tej choroby nie są dokładnie znane, jednak możemy się uchronić przed nadciśnieniem stosując odpowiednią dietę.

Nadciśnienie tętnicze – grupy ryzyka

Naukowcy zbadali, że istnieję grupy osób bardziej podatnych na chorobę nadciśnieniową. Wśród nich znajdują się:

  • osoby otyłe
  • palacze tytoniu
  • osoby spożywające alkohol
  • chorzy na cukrzycę
  • osoby z niską aktywnością fizyczną

Nadciśnienie tętnicze – profilaktyka ratuje życie

Przed nadciśnieniem możemy się skutecznie bronić, dzięki działaniom profilaktycznym. Odpowiednia dieta i zmiana stylu życia sprawi, że ryzyko zachorowania przez nas na tą chorobę spadnie do naprawdę bardzo niskiego poziomu. Jeżeli znajdujesz się w którejś z wymienionych wyżej grup podwyższonego ryzyka, nie ignoruj tego, zadbaj o siebie już teraz. Masz jeszcze czas, żeby uchronić się przed chorobą. Jeżeli cierpisz na nadciśnienie tętnicze również przestrzegaj poniższych zaleceń, aby poprawić swój stan i nie doporowadzić do zaniedbania, z którego mogą wyłonić się groźne powikłania.

Nadciśnienie tętnicze – odpowiednia dieta

Odpowiednia dieta to nie tylko odżywianie, ale także zmiana sposobu życia. Osoby z nadciśnieniem tętniczym, albo osoby w grupie ryzyka muszą bezwzględnie zmienić swój dotychczasowy styl życia, poprzez: zaprzestanie palenia papierosów i picia alkoholu, zwiększenia aktywności fizycznej, zrzucenie kilogramów u osób otyłych.

Zalecenia opracowane przez Instytut Żywności i Żywienia

Osoby z nadciśnieniem tętniczym powinny:

  • ograniczyć energię do 1700-1800 kcal
  • ograniczyć tłuszcze do 25% , głównie tłuszczy nasyconych
  • znacząco ograniczyć spożycie sodu (zamiana tradycyjnej soli na ziołową, magnezową lub  potasową)
  • zwiększyć spożycie surowych warzyw i owoców (przede wszystkim bogatych w potas)
  • zwiększyć spożycie witaminy C
  • zwiększyć spożywanie błonnika rozpuszczalnego
  • gotować, dusić bez tłuszczu i pieczenia w folii, zamiast np. smażyć potrawy na oleju

 

W diecie nadciśnieniowców ważne są także produkty zalecane i produkty całkowicie zakazane. Wśród produktów zalecanych do spożycia przy nadciśnieniu tętniczym znajdują się: rośliny strączkowe (fasola, soja, groch), warzywa i owoce, a także bazylia, estragon, zielona pietruszka, koperek, czosnek, nać pietruszki, otręby pszenne i orzechy włoskie. Z kolei nie należy spożywać: soli, kawy,  napojów a’la coca cola, mocnej herbaty i alkoholu, “fast foodów”, kalorycznych przekąsek typu, słone paluszki, krakersy, chipsy, a także produktów marynowanych i kiszonych oraz wędzonego mięsa i wędliny.

Pamiętajmy także o aktywności fizycznej, aby poprawiać dzięki niej stan naszego układu krwionośnego. Najlepiej zapisać się na regularne zajęcia sportowe, które zmobilizują nas do działania. Jeżeli jesteś typem osoby, która potrafi się sama zmotywować i ma silną wolę to uczęszczaj regularnie na basen, ćwicz sam/a w domu lub biegaj. Każdy sposób aktywności fizycznej jest tutaj dobry, wybierz coś co Cię zaciekawi, co lubisz, aby nie stracić zapału.

Piszemy o dietach, odchudzaniu, sporcie i zdrowym jedzeniu.

Leave A Reply