Dieta DASH – doskonała w leczeniu nadciśnienia

0

Dieta DASHPomaga w leczeniu nadciśnienia, ale bardzo często określana jest “dietą dobrą na wszystko”. Popularna za granicą, coraz częściej stosowana także w Polsce. Poznajcie dietę DASH.

 DASH to skrót z angielskiego Dietary Approaches to Stop Hypertension. Dieta DASH ułożona na podstawie wielu badań naukowych.

Pierwsza wersja diety pojawiła się już w 1998 roku, a opublikowana została przez amerykański instytut zajmujący się schorzeniami serca, płuc i całego układu krążenia. Kolejny raz dietą DASH zainteresowano się 8 lat później w 2006 roku.

Badania, którymi posłużono się przy układaniu diety dotyczyły sposobów leczenia nadciśnienia tętniczego. Dzięki nim lekarze ustalili, że ilość spożywanego sodu ma duże znaczenie przy kształtowaniu się naszego ciśnienia krwi. Im mniejsze spożycie sodu, tym znacznie obniża się ciśnienie krwi.

Celem diety jest zatem ograniczenie spożywanego sodu u osób, którzy chorują na nadciśnienie tętnicze lub są genetycznie narażeni na tą chorobę. Dietę poleca się także osobom z nadwagą, cierpiącym na choroby serca czy mającym problemy z przemianą materii. Ze względu na dużą zawartość potasu w diecie, nie zaleca się jej osobom chorującym na nerki.

Dieta DASH ma kilka wariantów kalorycznych: 1600, 2000, 2600 i 3100, z czego najpopularniejsza jest dieta DASH 1600 kcal. W tym wariancie zabronione jest spożywanie słodyczy. Pozostałe warianty diety ograniczają spożywanie, np. czerwonego czerwonego mięsa czy potrawy z dodatkiem cukru, także napoje.

Podstawę diety stanowią owoce, warzywa i niskotłuszczowe produkty mleczne, a także pełnoziarniste produkty, ryby, drób i orzechy. Największym wskazywanym minusem diety wskazuje się ograniczenie spożywania czerwonego mięsa i cukru.

Piszemy o dietach, odchudzaniu, sporcie i zdrowym jedzeniu.

Leave A Reply