Dieta wegetariańska – pułapki, które mogą Cię spotkać

2

Dieta wegetariańskaLubisz warzywa i szanujesz zwierzęta i zastanawiasz się nad przejściem na dietę wegetariańską? Pamiętaj, początki są trudne, a oto, co może Cię spotkać po przejściu na dietę bezmięsną.

Problemy z wyborem dań

Postanowiłeś/aś, że przestajesz jeść mięso i co dalej? Nagle okazuje się, że kompletnie nie masz pomysłu co jeść, a jedyne danie bezmięsne jakie znasz to placki ziemniaczane. Kupno książki kucharskiej z daniami wegetariańskimi przeraziło Cię trudnością przygotowania wegetariańskich potraw? Nie stresuj się, wiele dań z mięsem, które dotychczas jadłeś/aś da się łatwo zmodyfikować na danie wegetariańskie. Poznaj składniki, które przydadzą Ci się w kuchni wegetariańskiej jako zamienniki mięsa:

  • Tofu

Tofu to serek wytwarzany z soi, a więc rośliny strączkowej, uprawianej głównie w Azji, gdzie również powstał pomysł na stworzenie sera tofu. Tofu bardzo się przydaje w diecie wegetariańskiej, zawiera dużo białka, co stanowi uzupełnienie strat wywołanych przez porzucenie mięsa.

Sprawdź książki kucharskie z przepisami wegetariańskimi

Tofu jest dostępne w polskich sklepach w co najmniej 3 wersjach: tofu marynowane, tofu naturalne, tofu wędzone. Pierwsze i drugie świetnie sprawdzają się w różnego rodzaju sałatkach i surowych potrawach, z kolei tofu wędzone świetnie imituje smak wędzonki, szczególnie to sprowadzane z Czech (jest najlepsze w smaku) i możesz dodawać je do potraw tradycyjnej kuchni polskiej jak bigos czy fasolka po bretońsku (wcześniej należy je pokroić w kosteczkę i podsmażyć). Smaku braku mięsa w daniu nie odczują nawet najtwardsi mięsożercy 😉 Na tofu wędzonym smażyć możesz także jajecznicę czy jajko sadzone, a więc od Ciebie zależy jak je wykorzystasz – możliwości jest masa.

  • Granulat sojowy

Bardzo przydatny składnik wegetariańskiej kuchni. Dzięki niemu przyrządzisz pyszne wegetariańskie spaghetti, czy kotleciki a la mielone, a także dodać go możesz do farszu gołąbków. Wystarczy zalać wrzątkiem i poczekać aż napęcznieje, podsmażyć na oleju, lub po prostu dodać do potrawy i poddusić, zmięknie sam.

  • Kotlety sojowe

Kotlety sojowe są dostępne jako suche, twarde cząstki pakowane w paczki. Dostępne w praktycznie każdym sklepie spożywczym. Dobrze przyrządzone świetnie imitują w smaku schabowego, możesz je także kroić na mniejsze cząstki i dodawać do gulaszu, bądź leczo.

  • Soczewica

Soczewica bardzo dobrze sprawdza się jako składnik różnego rodzaju kotlecików, pulpecików, placków, a także dodawana może być do farszu na pierogi, krokiety, czy gołąbki. Jest cennym źródłem białka i błonnika oraz wielu witamin, głównie z grupy B.

Nie zapominaj także, że kuchnia wegetariańska to bogactwo smaków warzyw, które po zrezygnowaniu z mięsa docenia się bardziej. Pomysłów na warzywa nie brakuje, a smakowo są ciekawsze od monotonnego mięsa.

Problemy z niewegetariańskimi składnikami

Przejście na dietę wegetariańską buduje świadomość tego, co jesz na co dzień, co stanowi dużą zaletę, bo zaczynasz kontrolować spożywane składniki i zauważasz rzeczy, na które wcześniej nie zwracałeś/aś uwagi. W produktach ogólnodostępnych w sklepach na wegetarianina czeka wiele pułapek w postaci składników popularnych produktów, które w żaden sposób nie są wegetariańskie. Przykładowo, większość jogurtów dostępnych na rynku zawiera zagęstnik w postaci żelatyny wieprzowej. Niby jogurt jest produktem zdrowym, polecanym, a jednak nawet w tak wydawałoby się niemięsnym produkcie ukryty jest haczyk. Obejście problemu jest możliwe, gdyż dostępne są także jogurty zagęszczane pektyną, która jest naturalnym składnikiem uzyskiwanym między innymi z jabłek.

Czytaj skład opakowań produktów, które kupujesz i zwracaj uwagę na obecność w składzie żelatyny wieprzowej, gdyż dodawana jest naprawdę do wielu produktów i to często takich, w których nigdy byś się nie spodziewał/a tego składnika.

Kolejną przykrą niespodzianką, która również jest niezwykle często dodawana do wielu produktów, jest koszenila. Jest to barwnik, produkowany z młodych mszyc oraz jajek mszyc i śluzu, który wytwarzają. Spodziewaj się go w produktach, które mają czerwony lub różowy kolor, np. jogurt truskawkowy, wiśniowy itd. Koszenila często oznaczana jest na opakowaniach nic nie mówiącym oznaczeniem E120. Producenci często stosują to oznaczenie, ponieważ obok innych składników E… nie budzi podejrzeń.

Kuchnia jarska to nie kuchnia wegetariańska

To kolejna niespodzianka jaka może Cię spotkać. Idąc do restauracji, pytając o dostępne dania wegetariańskie niech nie zdziwi Cię fakt, iż dostaniesz propozycję… łososia. Dla większości osób “ryby to nie mięso” i będą zdziwione tym kiedy stwierdzisz inaczej. Dieta wegetariańska jest bardzo często mylona z kuchnią jarską, która wyklucza mięso, a akceptuje np. ryby, bądź na to gotowa.

Niespodzianek, które mogą Cię spotkać jako początkującego wegetarianina będzie na początku dość sporo, poczynając od zdziwienia osób jedzących mięso i pewnie też często szydzących z Ciebie, aż po niespodzianki w postaci składników w produktach, na które warto zwracać uwagę. Początki na ogół są trudne, ale ważne jest, aby walczyć o swoje idee i postanowienia i nie ulegać presji otoczenia, a także budować świadomość tego, co jesz.

[author][author_image timthumb=’on’]https://www.dietani.pl/wp-content/uploads/2013/01/Miniaturka.jpg[/author_image] [author_info]Milena

Fanka aktywnego spędzania czasu i zdrowego odżywiania. Wegetarianka i miłośniczka zwierząt. Pisze o dietach, joggingu i składnikach produktów.[/author_info] [/author]

Miłośniczka aktywnego spędzania czasu i zdrowego odżywiania. Wegetarianka i miłośniczka zwierząt. Pisze o dietach, joggingu i składnikach produktów.

Discussion2 komentarze

  1. Szanuję ludzi, którzy nie jedzą mięsa. Sama bym chyba nie potrafiła tak żyć, ale wkurza mnie cała ta otoczka wokół tego. Większość wege uważa, że są “lepsi” tylko dlatego, że nie jedzą mięsa i wszystkich mięsożerców traktują z góry. Samą ideę nie zabijania zwierząt bardzo cenię. Dnerwują mnie jednak ludzie…

  2. Katarina, niestety muszę się z Tobą zgodzić. Mimo iż sama nie jem mięsa, jestem przeciwniczką przekonywania mięsożerców jacy to są źli, a ja taka dobra, bo nie przyczyniam się do zabijania zwierząt. Dla mnie jest to kwestia wyboru. Ja wybrałam, że nie będę spożywała mięsa i ryb i wcale nie uważam, że jest to najlepsze dla każdego. Mi jest z tym lepiej, Tobie nie musi i szanuję to 😉 Ale znam masę wege zapaleńców, którzy swoim krzykiem zniechęcają innych do życia wege i do samych wegetarian. To nie jest dobre 😉

Leave A Reply