Owoce leśne

0

Sezon letni to między innymi czas świeżych owoców, które spotkać możemy nie tylko na targu czy w ogrodzie, ale również w lesie. Owoce leśne są trudniej dostępne, jednak ich aromatu nie można porównywać z owocami sklepowymi. Warto więc zabrać rodzinę na spacer lub wycieczkę rowerową do lasu i poszukać leśnych bomb witaminowych.

Maliny, poziomki, jeżyny, jagody – to owoce najczęściej spotykane i najczęściej zbierane w polskich lasach. W lesie trafić możemy także na jabłka antonówki, borówkę, czarną porzeczkę, dziką różę, żurawinę, a nawet gruszki, czy cytrynę!

Maliny leśne

Spotkamy je w lipcu i sierpniu na leśnych polanach. Są znacznie mniejsze od malin ogrodowych, lecz mają znacznie intensywniejszy aromat i smak. Maliny są jednak owocami nietrwałymi i łatwo je uszkodzić. Można spożywać je na surowo (wcześniej należy je umyć!) lub przyrządzić z nich pyszne przetwory, np. soki, dżemy, a także zamrozić i cieszyć się nimi także zimą.

Świeże maliny dostarczają organizmowi takich elementów jak: witamina A, witamina PP, a także P, B2 i C.

Jeżyny

Smak i zapach mojego dzieciństwa. Do dziś pamiętam ten aromat i zbieranie jeżyn pod lasem u cioci na wsi w każde wakacje. Wspólnie z ciocią i mamą robiłyśmy dżemy i zaprawiałyśmy jeżyny na kompot w słoiki. I to ciasto drożdżowe z jeżynami – poezja 🙂

Jeżyny są doskonałym źródłem antyoksydantów, a także witaminy PP, K, P i A, a także najlepszym ze wszystkich owoców źródłem witaminy E. Antyoksydanty zawarte w jeżynach opóźniają proces starzenia się  skóry oraz chronią przed powstawaniem nowotworów. Jeżyny porastają pola, łąki, miedze, wszelkie zarośla i lasy. Podczas zbierania jeżyn uważaj na kolce, którymi łatwo można się zadrapać lub skaleczyć.

Zarówno maliny jak i jeżyny znane są ze swoich właściwości leczniczych. Liście jeżyny wykorzystuje się w leczeniu grypy, bólów reumatycznych, chorobach układu pokarmowego, chorób skórnych. Owoce jeżyn poleca się anemikom i osobom po ciężkich chorobach. Oprócz tego zawierają antocyjany, które poprawiają elastyczność naczyń krwionośnych. Sok z jeżyn ma również właściwości uspokajające.

Poziomki leśne

Sezon na poziomki już się zakończył, gdyż spotkać je możemy na przełomie czerwca i lipca na polanach i nasłonecznionych częściach lasów. Początkowo poziomki spotkać można było jedynie w lasach, dopiero później zostały zaadoptowane do środowiska ogródkowego. Idealne są do zjedzenia “na surowo”, jednak krótko zachowują świeżość, szybko się psują i trzeba je zjeść od razu po zbiorze.

Poziomki kryją w sobie prawdziwe bogactwo witaminy C, kwasu salicylowego, witaminy PP, K, B1, B12, żelaza, a także fosforu. Poziomki mają także właściwości odtruwające, przeciwgorączkowe i poprawiające metabolizm.

Jagody

Chyba najpopularniejsze owoce leśne. Są także bogate w witaminy takie jak: witamina A, B1, B2, PP, C, E oraz mikroelementy takie jak: wapń, fosfor, magnez czy żelazo. Rosną na niedużych krzewinkach leśnych. Jagody nie nadają się do uprawy w ogrodzie, jednak wyhodowano borówkę amerykańską “na podobieństwo” jagody, która doskonale nadaje się do uprawy w ogródkach i na plantacjach. Bardzo istotne jest to, że jagód NIE WOLNO jeść prosto z krzaczka, po zbieraniu jagód także nie powinniśmy dotykać okolic twarzy i dokładnie myć zarówno owoce jak i ręce. Krzewy jagodowe są niewielkiej wysokości. Lisy z kolei roznoszą bardzo niebezpieczne wirusy, bakterie i choroby, na które same są odporne, np. wścieklizna. W moczu, który może osiadać na krzewach jagodowych rozwijać się może rozwijać się tasiemiec wywołujący niezwykle groźną chorobą zwaną bąblowicą.

Dobrze umyte owoce nie zagrażają naszemu zdrowiu. Spożywać je możemy zarówno na surowo jak i poddane obróbce termicznej. Jagody są doskonałe na dżemy, soki, kompoty, mrożonki, czy dodatki do deserów i ciast.

Piszemy o dietach, odchudzaniu, sporcie i zdrowym jedzeniu.

Leave A Reply