Dieta paleo – żywieniowy powrót do początków

0

Dieta PaleoDieta paleo opisana przez dr Lorena Cordaina powraca do systemu żywienia początków istnienia człowieka. Kiedy inni tworzą nowe diety, Cordain inspiruje się prymitywnym sposobem żywienia pierwszych ludzi.

Dieta paleo robi furorę w szczególności na Zachodzie. Ludzie powracają do czasów człowieczeństwa zbieracko-łowieckiego i czerpią z ich stylu życia. Kilka milionów lat temu to właśnie taki styl ukształtował sposób odżywiania się ludzi tamtego okresu. Trwało to aż do rewolucji neolitycznej, czyli niecałe 3 miliony lat. Organizm zdążył się przez ten czas ukształtować i dostosować do takiego stylu życia i odżywiania.

Cordain wierzy, że w ludziach nadal drzemie potrzeba takiego jedzenia i jesteśmy wciąż idealnie do tego dostosowani, a nie korzystając z tego, tyjemy. Dlatego skonstruował dietę paleo opartą o dużą zawartość białka i redukcję węglowodanów. Zasada przypomina dietę Dukana, ale ich zasady szczegółowe trochę się różnią.

Podstawą diety Cordaina jest chude mięso, najlepiej z dzika (gdyż przypomina pierwotne wzorce) oraz produkty nieprzetworzone lub jak najmniej przetworzone. Oznacza to, że z naszego jadłospisu znikają wędliny, parówki, mięso mielone itd. Na topie są tłuszcze jednonienasycone takie jak oliwa czy awokado oraz wielonienasycone jak ryby i tłuszcze roślinne. Bardzo ważne w diecie pierwotnej były również owoce i warzywa, które stanowiły powłokę ochronną dla organizmu i zapobiegały różnym chorobom począwszy od zwykłych przeziębień po choroby serca.

Kilka produktów, które możemy jeść podczas diety paleo

Są to przede wszystkim produkty wysokobiałkowe o niskiej zawartości węglowodanów. Świetnie wkomponowują się tu wszelkie owoce morza, ryby, chude mięso i podroby, owoce, warzywa oraz jajka.

Unikamy jak ognia wszelkiego rodzaju zbóż, białego cukru, roślin strączkowych, nabiału i produktów przetworzonych. Są one uważane za główne źródło tycia i należy je całkowicie wykluczyć.

Menu, które będziemy sobie układać sami dla tej diety powinno zawierać produkty bardziej obfite w białko niż w standardowej codziennej diecie oraz błonnik. Powinny być to produkty bogate w potas, a ubogie w sód.

Piszemy o dietach, odchudzaniu, sporcie i zdrowym jedzeniu.

Leave A Reply