Zalecenia żywieniowe dla kobiet o tarczycowym typie sylwetki

0

Sylwetka tarczycowaKobiety o tarczycowej budowie ciała często są zbyt chude.  Wiele z nich jest zmęczonych i zestresowanych, doświadczają też przykrych zmienności nastrojów (,,huśtawek” nastrojów).  Przyczynia się do tego dominacja tarczycy w organizmie kobiety o tym typie sylwetki, dzięki temu przemiana materii jest wysoka, a spalanie kalorii efektywne i szybkie. Kobiety o tym typie budowy mają niestety skłonności do nadużywania kawy, alkoholu, słodyczy i papierosów. Substancje zawarte w wymienionych używkach powodują nadmierne pobudzenie tarczycy, czego skutkiem jest jej wyczerpanie.  Wynikiem wyczerpania tarczycy jest szybkie przybieranie na wadze. Kobiety tarczycowe nie powinny opuszczać śniadania, natomiast muszą unikać porannego picia kawy, ponieważ zwiększa ona łaknienie na używki w ciągu dnia. Kobiety o tarczycowej sylwetce w każdym posiłku powinny spożywać pewną ilość produktów białkowych, co korzystnie oddziałuje na gruczoły nadnerczy i ogólną przemianę materii. Ważne jest również spożywanie dużej ilości ziaren zbóż i nasion roślin strączkowych, gdyż sprzyja to stabilizacji stężenia cukru we krwi, co zmniejsza łaknienie na słodycze. Kobiety tarczycowe dobrze tolerują przetwory mleczne, dlatego dla nich korzystniejsze jest zjedzenie na przekąskę owoców z dodatkiem niskotłuszczowego jogurtu, niż samych owoców. I znowu pojawia się problem późnego popołudnia i podjadania, oczywiście Drogie Panie pamiętajcie nie ulegamy chęci zjedzenia słodyczy, czy słonych przekąsek (ponieważ są to puste kalorie niedające uczucia sytości). Sięgamy po owoce z jogurtem, czy też sok owocowy, warzywny, itp.

Produkty zalecane:

Ziarna zbóż, płatki śniadaniowe, pieczywo i makaron:

  • niełuszczony ryż
  • ziarno pszenicy, orkiszu, owsa, żyta jako kasza
  • kasza kukurydziana
  • kasza gryczana
  • kasza jaglana
  • kasza jęczmienna
  • płatki owsiane
  • chrupkie pieczywo
  • pieczywo i makaron z mąki pełnoziarnistej z wyżej wymienionych zbóż

Nasiona roślin strączkowych i produkty pochodne:

  • wszystkie odmiany fasoli, grochu i soczewicy
  • tofu
  • kiełki z nasion roślin strączkowych

Mięso, drób, dziczyzna i ryby:

  • chude czerwone mięso (wołowina, wieprzowina)
  • kurczak
  • indyk
  • jaja
  • świeże ryby
  • owoce morza

Przetwory mleczne:

  • większość przetworów mlecznych
  • łagodne odmiany sera
  • kozie o owcze mleko
  • jogurt z koziego i owczego mleka
  • niskosolony ser feta

Warzywa i owoce:

  • wszystkie rodzaje świeżych i suszonych owoców
  • owoce w puszce w naturalnym soku
  • wszystkie rodzaje świeżych warzyw

Orzechy, nasiona i produkty pochodne:

  • surowe, niesolone orzechy i nasiona
  • masło sezamowe (tahini)
  • masło orzechowe z surowych orzechów
  • masło z orzechów ziemnych
  • orzech kokosowy

Rodzaje tłuszczy:

  • oliwa z oliwek
  • olej lniany
  • olej rzepakowy
  • masło

Napoje:

  • 6-12 szklanek wody mineralnej, sodowej
  • kawa zbożowa
  • niektóre herbatki ziołowe
  • herbata beztaninowa
  • kawa bezkofeinowa

Środki słodzące i dodatki do żywności:

  • bardzo mała ilość miodu, cukru czy melasy

Produkty zakazane:

Ziarna zbóż, płatki śniadaniowe, pieczywo i makaron:

  • produkty z oczyszczonej, białej mąki, np. biały chleb
  • ciasteczka
  • herbatniki
  • ciasta

Mięso, drób, dziczyzna i ryby:

  • wędliny
  • mięso wędzone i marynowane
  • wędzone ryby i owoce morza

Przetwory mleczne:

  • dojrzałe rodzaje sera o mocnym smaku
  • czekolada

Warzywa i owoce:

  • owoce w syropie
  • owoce kandyzowane

Orzechy, nasiona i produkty pochodne:

  • orzeszki ziemne i solone orzechy

Rodzaje tłuszczu:

  • frytura
  • masło klarowane
  • smalec
  • łój
  • tłuszcz kokosowy

Napoje:

  • napoje gazowane
  • napoje typu cola zawierające kofeinę
  • napoje alkoholowe
  • wysokotaninowa herbata
  • napoje czekoladowe
  • wysokokofeinowa kawa

Środki słodzące i dodatki do żywności:

  • cukier i produkty go zawierające
  • glutaminian sodu
  • sól
  • sztuczne dodatki do żywności (konserwanty, substancje nadające smak i kolor, itd.)

W najbliższym czasie zostaną opublikowane  na stronie przykładowe przepisy dla tego typu sylwetki.

[author][author_image timthumb=’on’]https://www.dietani.pl/wp-content/uploads/2013/01/Marta.jpg[/author_image] [author_info]Marta Pawłuszek

Licencjonowana fizjoterapeutka, studentka studiów magisterskich z zakresu fizjoterapii. Zainteresowania: dietetyka, fitness, wellnes.[/author_info] [/author]

Licencjonowana fizjoterapeutka, studentka studiów magisterskich z zakresu fizjoterapii. Zainteresowania: dietetyka, fitness, wellnes.

Leave A Reply