Zalecenia żywieniowe dla kobiet o limfatycznym typie sylwetki

0

Sylwetka limfatycznaOrganizm kobiety o limfatycznym typie sylwetki wykazuje niestety tendencję do nadwagi i otyłości, ale dzięki odpowiedniemu odżywianiu i systematycznemu uprawianiu aktywności sportowej można temu zapobiec. Z powodu zastoju limfy kobiety o tym typie szybką się męczą. Jadanie przetworów mlecznych i przetworzonej żywności grozi podwyższeniem nadwagi i szybszym zmęczeniem.  Dla kobiet o limfatycznej budowie zaleca się najobfitsze jedzenie do ok.  godz. 14, ze względu na szybkość przemiany materii (która po godz. 14 stopniowo zmniejsza się). W przypadku osób o limfatycznej sylwetce obiad powinien być głównym posiłkiem dnia, ponieważ o tej porze organizm sobie dobrze radzi z trawieniem pokarmów.  Każdy posiłek powinien zawierać surowe lub gotowane na parze zielone warzywa (np. brokuły, szpinak, brukselka) i/lub surówkę wspomagające proces trawienia pokarmów.  Podobnie jak u kobiet o androidalnej budowie ciała, kobiety o  limfatycznym typie odczuwają popołudniem zmęczenie. I tutaj pojawia się chęć zjedzenia niezdrowej przekąski, czego oczywiście należy unikać. W kobiet o tym typie sylwetki nie należy jeść np. twarogu, spożycie go nawet w niewielkiej ilości oznacza zahamowanie zapoczątkowanego procesu zmian kształtów ciała i poprawy samopoczucia (wg mnie warto zrezygnować 😉 ).  Na przekąskę idealnie nadają się: seler naciowy, marchew czy jabłko.  Picie soków ze świeżo wyciśniętych warzyw i owoców jest również bardzo korzystne, np.:

  • sok z marchwi i selera naciowego
  • sok z marchwi i jabłek
  • sok z marchwi, selera naciowego i buraka
  • sok z marchwi i arbuza (nietypowe połączenie 😉 warto spróbować)

Wyżej wymienione soki dobrze wpływają na pracę nerek, wątroby oraz sprzyjają redukcji cellulitu ;-).

Produkty zalecane:

Ziarna zbóż, płatki śniadaniowe, pieczywo i makaron:

  • niełuszczony ryż
  • ziarno pszenicy, orkiszu, owsa i żyta jako kasza
  • kasza kukurydziana
  • kasza gryczana
  • kasza jaglana
  • kasza jęczmienna
  • płatki owsiane
  • chrupkie pieczywo
  • pieczywo i makaron z pełnoziarnistej mąki z wyżej wymienionych zbóż

Nasiona roślin strączkowych i produkty pochodne:

  • wszelkie odmiany fasoli, grochu i soczewicy
  • kiełki nasion roślin strączkowych
  • tofu

Mięso, drób, dziczyzna i ryby:

  • chude czerwone mięso (wołowina, wieprzowina)
  • kurczak i indyk z ekologicznej hodowli
  • jajka od niosek z ekologicznej hodowli
  • świeże ryby i z puszki
  • skorupiaki i ostrygi

Przetwory mleczne:

  • wszystkie są niedozwolone, mleko zwierzęce można zastąpić mlekiem ryżowym, owsianym, niskotłuszczowym mlekiem sojowym, migdałowym czy kokosowym

Warzywa i owoce:

  • wszystkie rodzaje świeżych i suszonych owoców
  • owoce w puszcze w naturalnym soku
  • wszystkie rodzaje świeżych warzyw

Orzechy, nasiona i produkty pochodne:

  • surowe, niesolone orzechy i nasiona
  • masło sezamowe (tahini)
  • różne rodzaje masła orzechowego z surowych orzechów

Rodzaje tłuszczy:

  • oliwa z oliwek
  • oleje lniany i rzepakowy tylko w umiarkowanych ilościach
  • tahini
  • awokado
  • pasty z orzechów

Napoje:

  • 6-12 szklane wody mineralnej, sodowej
  • kawa zbożowa
  • niektóre herbatki ziołowe
  • herbata beztaninowa
  • 1-2 filiżanki kawy dziennie

Środki słodzące i dodatki do żywności:

  • bardzo mała ilość miodu, cukru i melasy

Produkty zakazane:

Ziarna zbóż, płatki śniadaniowe, pieczywo i makaron:

  • produkty z oczyszczonej, białej mąki, np. białe pieczywo
  • ciasteczka
  • herbatniki
  • ciasta

Mięso, drób, dziczyzna i ryby:

  • wędliny
  • kiełbasa
  • smażone mięso
  • drób z przemysłowej hodowli
  • jaja od niosek z przemysłowej hodowli
  • skóra z drobiu
  • podroby
  • bekon
  • sardele (śledzi anchois)

Przetwory mleczne:

  • wszystkie przetwory mleczne: masło, jogurt, śmietana, twaróg, ser
  • lody
  • czekolada
  • mleko kozie i owcze oraz ich przetwory

Warzywa i owoce:

  • owoce w syropie
  • owoce kandyzowane
  • oliwki

Orzechy, nasiona i produkty pochodne:

  • orzeszki ziemne i solone orzechy
  • masło z orzechów ziemnych

Napoje:

  • napoje gazowane
  • syropy do napojów
  • napoje z melasą
  • napoje alkoholowe
  • wysokotaninowa herbata
  • napoje czekoladowe

Środki słodzące i dodatki do żywności:

  • cukier i produkty go zawierające
  • glutaminian sodu
  • sól i słone produkty
  • sztuczne dodatki do żywności (konserwanty, substancje nadające kolor, smak, itp.)

Wkrótce dostępne będą przykładowe przepisy dań dla kobiet o limfatycznym typie sylwetki 😉

[author][author_image timthumb=’on’]https://www.dietani.pl/wp-content/uploads/2013/01/Marta.jpg[/author_image] [author_info]Marta Pawłuszek

Licencjonowana fizjoterapeutka, studentka studiów magisterskich z zakresu fizjoterapii. Zainteresowania: dietetyka, fitness, wellnes.[/author_info] [/author]

Shut up no talking allowed one of the reasons classical music makes such good study music is that it lacks any lyrics to distract your brain.

Licencjonowana fizjoterapeutka, studentka studiów magisterskich z zakresu fizjoterapii. Zainteresowania: dietetyka, fitness, wellnes.

Leave A Reply