Bieganie zimą

0

Bieganie zimąZima wydaje się być nie najlepszą porą roku na uprawianie sportów na świeżym powietrzu. To jednak pozory, a bieganie zimą może być całkiem przyjemne o ile dobrze się do tego przygotujesz.

Za oknem przyjemny słoneczny, acz mroźny dzień. Wyglądam przez okno i zastanawiam się jak przyjemnie byłoby pobiegać. Ani śnieg, ani mróz nie stanowiłyby dla mnie żadnej przeszkody, przeszkodą jest jedynie kontuzja nogi… Jeżeli masz sprawne nogi i trochę chęci to warto wykorzystać taki dzień jak dziś na zimowy jogging. Pamiętaj jednak o odpowiednim przygotowaniu na zimowe bieganie.

Bieganie zimą – odpowiedni strój to podstawa

Kluczem są odpowiednie buty do biegania. Jeżeli zakładasz regularne bieganie zimą, warto zainwestować w porządne buty do biegania właśnie w okresie zimowym. Od zwykłego obuwia do biegania różnią się grubością podeszwy, troszkę innymi protektorami zabezpieczającymi przed poślizgnięciem na lodzie czy śniegu, a także są cieplejsze. Minusem takich specjalistycznych butów jest niestety ich dość wysoka cena, która zaczyna się od 350 zł, a kończy nawet na 1000 zł. Może to być jednak także motywatorem, kiedy już wydamy taką sumę na buty, jest większe prawdopodobieństwo, że będziemy w nich biegać 🙂

Czapka to kolejny ważny element wyposażenia zimowego biegacza. Przez głowę ucieka ok. 40% ciepła, zatem bez czapki nie wychodźmy biegać, bo skończy się to przeziębieniem. Czapka powinna być wykonana z materiału oddychającego i powinna być dopasowana, tak, aby nie przeszkadzała nam podczas biegania. Warto też do tego wyposażenia dołączyć rękawiczki. Bieganie w mrozie i wietrze może doprowadzić do odmrożenia kończyn, rękawiczki nas przed tym uchronią. Nie zapominajmy także o szaliku, gdyż podczas biegania łatwo o infekcje gardła.

Nogi najlepiej zimą wyposażyć w legginsy do biegania. Gdy wieje mocniejszy wiatr, warto na legginsy nałożyć jeszcze ortalionowe spodnie, które ochronią stawy przed zimnem, a jednocześnie nie sprawią, że nasze nogi będą sztywne i ciężko będzie nam biegać.

Jeżeli chodzi o tułów to obowiązuje zasada “na cebulkę”, a więc kilka cieńszych koszulek, na to grubsza bluza np. z polaru, kurtka lub chociaż ciepła kamizelka.  Koszulki nie powinny być luźne, powinny przylegać do naszego ciała, wówczas ciepło nie ucieka spod ubrań.

Dodatkowo pamiętajcie o posmarowaniu tłustym kremem miejsc narażonych na kontakt z mroźnym powietrzem (twarz, ręce)!

Bieganie zimą – jak prawidłowo oddychać

Prawidłowy oddech jest bardzo istotnym elementem podczas joggingu szczególnie zimą. Biegając zimą nie łapmy wdechów przez usta, a jedynie przez nos. Zanim powietrze wchodzące nosem dotrze do dróg oddechowych, nagrzewa się, stąd nie nie narazimy się infekcje dróg oddechowych. Podczas wdechu ustami mroźne powietrze bardzo szybko atakuje gardło i krtań, co może skończyć się nieprzyjemną infekcją.

Staraj się oddychać równo. Nierównomierne oddychanie podczas biegu powoduje, że często łapiemy mroźne powietrze w usta, a nie przez nos. Dodatkowo szybciej się męczymy, co nie jest korzystne.

Spalanie tkanki tłuszczowej podczas biegania zimą

Bieganie zimą to nie tylko przyjemność z obcowania na świeżym powietrzu, podziwianie pięknych zimowych krajobrazów czy radość z ruchu, ale także możliwość utraty zbędnych kilogramów. Jeżeli właśnie taki jest cel twojej aktywności fizycznej, nie biegnij zbyt szybko. Szybki, ale krótki bieg spala tkankę mięśniową, co często kończy się zakwasami. Lepszy jest wolniejszy, ale dłuższy bieg, wówczas spala się tkanka tłuszczowa, a więc nasz cel.

[author][author_image timthumb=’on’]https://www.dietani.pl/wp-content/uploads/2013/01/Miniaturka.jpg[/author_image] [author_info]Milena

Fanka aktywnego spędzania czasu i zdrowego odżywiania. Wegetarianka i miłośniczka zwierząt. Pisze o dietach, joggingu i składnikach produktów.[/author_info] [/author]

Miłośniczka aktywnego spędzania czasu i zdrowego odżywiania. Wegetarianka i miłośniczka zwierząt. Pisze o dietach, joggingu i składnikach produktów.

Leave A Reply